Legislatia privind munca la domiciliu (actualizat 2019)


Locurile de munca la domiciliu sunt din ce in ce mai cautate in ultima perioada, foarte multe persoane fiind atrase de confortul lucratului de acasa, fara un sef direct omniprezent. Totusi, ca orice alt loc de munca, joburile la domiciliu au avantaje si dezavantaje. Unul dintre aspectele cele mai controversate atunci cand vine vorba muncitului de acasa este cel legislativ, intrucat multi dintre cei care lucreaza in acest regim prefera sa o faca “la negru”, adica, practic, ilegal.

Aceasta varianta nu este insa una de lunga durata, intrucat afacerea nu prezinta credibilitate in fata potentialilor clienti si profitul va intarzia sa apara sau va fi sub asteptari. In plus, lucrand fara un contract de munca, o persoana nu se poate bucura de toate beneficiile aduse de acesta prin lege: asigurare medicala, contributii la pensie, concediu de odihna etc.

Prin urmare, cei care isi doresc sa presteze diferite servicii lucrand de acasa trebuie sa se informeze temeinic inainte de a incepe cu privire la aspectele legislative.

Principalele reglementari legislative cu privire la munca la domiciliu

Reglementarile cu privire la locurile de munca de acasa sunt cuprinse in Codul Muncii, articolele 108,109 si 110. Potrivit legii, sunt considerati angajati la domiciliu salariatii care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile conform fisei postului si functiei pe care o detin. Astfel, respectivii angajati isi pot organiza programul de lucru exact asa cum doresc, cata vreme isi indeplinesc sarcinile de serviciu.

Ceea ce trebuie insa cunoscut este faptul ca angajatorii au dreptul sa verifice atunci cand doresc activitatea angajatului de la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul de munca. Practic, angajatorul poate stipula in contract anumite intervale in care poate verifica activitatea salariatului prin vizite la domiciliu, fie ca este vorba de zile sau de interval orare.

In ceea ce priveste durata contractului de munca, legea spune ca se pot incheia atat contracte de munca pe perioada determinata, cat si pe perioada nedeterminata.

Ce trebuie sa contina un contract de munca pentru un angajat care lucreaza de acasa?

Contractele pentru munca la domiciliu contin prevederile normale ale unui astfel de document, singura diferenta fiind prevederea obligatorie ca angajatul lucreaza la domiciliu. De asemenea, se va stipula si modalitatea concreta prin care angajatorul poate verifica activitatea angajatului sau, valoarea salariului si data de plata.

Atentie! Daca este cazul, contractul de munca trebuie sa contina si informatii cu privire la modul in care se va face transportul materiei prime catre domiciliul angajatului si a produselor finite catre angajator. Cheltuielile aferente acestor transporturi trebuie sa revina in mod normal in sarcina angajatorului, iar acest lucru trebuie sa fie clar precizat in contractul de munca.

Dincolo de aceste elemente specifice, contractul trebuie sa cuprinda prevederi normale pentru astfel de documente precum:

  • identitatea partilor;
  • locul clar in care angajatul isi va indeplini sarcinile de serviciu sau posibilitatea ca munca lui sa se desfasoare in mai multe locuri;
  • domiciliul angajatului;
  • functia ocupata;
  • fisa postului;
  • riscurile specifice activitatii;
  • criteriile dupa care activitatea va fi evaluata;
  • data intrarii in vigoare a contractului;
  • salariul si data la care va fi platit;
  • durata contractului, in cazul contractelor pe perioada determinata;
  • durata concediului de odihna anual;
  • durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
  • durata perioadei de proba;
  • conditiile de acordare a preavizului si durata acestuia.
  • Ce drepturi au angajatii care lucreaza la domiciliu

    Potrivit legii, angajatii care lucreaza de acasa au toate drepturile angajatilor recunoscute prin lege si, in plus, se poate bucura si de alte drepturi si beneficii care pot fi acordate. Un lucru important de retinut este insa fapul ca acestia nu pot beneficia de tichete de masa, acesta facilitate fiind posibila numai in cazul angajatilor care lucreaza la sediul firmei.

    Telemunca, o parte distinctiva a muncii la domiciliu

    Telemunca este definita ca fiind o forma de organizare si de prestare a unor servicii de catre un salariat in afara sediului firmei angajatorului sau a punctelor de lucru, prin folosirea mijloacelor informatice. Telemunca este introdusa in contextul legislativ romanesc prin Legea 81/2018. Activitatea se poate desfasura in baza unui contract de munca sau a unui act aditional al acestuia, iar persoanele care desfasoara o astfel de activitate poarta denumirea de telesalariati.

    Spre deosebire de munca obisnuita la domiciliu, telemunca se poate desfasura oriunde exista acces la mijloace informatice. In plus, telemunca poate fi combinata cu munca obisnuita la sediu, cu mentiunea ca cel putin o zi pe luna trebuie sa fie lucrata in regim de telemunca si acest aspect trebuie stipulat in contract sau in actul aditional.

    Cunoscuta si sub numele de munca in sistem remote, telemunca este o varianta din ce in ce mai imbratisata atat de angajatorii, cat si de angajatii din domeniul IT care incep sa imbine programul la birou cu lucratul de acasa. De altfel, salariatii pot lucra chiar din cafenele, biblioteci publice, aer liber, practic de oriunde se simt bine si devin productivi. Angajatorul are numeroase avantaje: salariatii lui au un grad de multumire mai mare si devin mai productivi, costurile de intretinere sunt reduse. Este o relatie win-win in care toata lumea este fericita.

    Exista si multi oameni care aleg sa lucreze de acasa fara a colabora cu un angajator, devenind antreprenori intr-un anumit domeniu. Este important de stiut ca oricat de mica ar fi afacerea si, implicit, profitul, tot este nevoie de adoptarea unei forme legale. Printre micii antreprenori cele mai populare sunt urmatoarele forme legale: PFA (Persoana Fizica Autorizata), II (Intreprindere Individuala), SRL (Societate cu Raspundere limitata), SRL-D (Societate cu raspundere limitata-debutant). Fiecare forma prezinta avantajele sale, iar alegerea trebuie sa fie facuta in functie de specificul activitatii si marimea afacerii.

    Munca la domiciliu este in subiect foarte amplu si un domeniu tentant pentru angajati din multe domenii, intrucat prezinta numeroase avantaje. Un castig mai bun, lipsa stresului de a lucra sub un program strict si comoditatea de a munci intr-un mediu confortabil sunt doar cateva din motivele ce atrag din ce in ce mai multi oameni sa munceasca de acasa. Totusi, un job la domiciliu ramane un job, iar formele legale sunt extrem de importante, motiv pentru care cei care vizeaza munca de acasa trebuie sa se informeze corespunzator.

    Recomandarea noastra

    Alegerea unei oferte munca de acasa unde se realizeaza si un contract este destul de dificila deoarece nu toate ofertele sunt si serioase. Va recomandam aceasta oferta ce s-a dovedit in timp printre cele mai serioase de pe piata. Aceasta a ramas si inca este pe activa ep piata spre deosebire de ofertele neserioase ce dispar si apar frecvent. Si da, bineinteles ca se realizeaza si contract.

    Totusi, analizand parerile publicate pe internet, aceasta metoda (click pt detalii) este probabil cea mai buna metoda de a castiga bani pe net.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *